Na podstawie dokumentacji standartowego wózka UIC określanego jako Y25Cs
(prędkość 100km/h) i Y25Css (prędkość 120km/h)opracowano w Polsce dokumentację
wózka typu 25TN, który jest produkowany w dwóch odmianach typ 25TNa (prędkość
100km/h) i typ 25TNb (prędkość 120km/h).
Ostoja wózka PKP jest
wykonana jako konstrukcja spawana ,ponieważ koszt odlewu staliwnego jest znacznie
wyższy od kosztu konstrukcji spawanej. Ostoja konstrukcji spawanej składa się z
dwóch podłużnic zewnętrznych , belki skrętowej z kulistym gniazdem skrętu, czołownic
i podłużnic środkowej (służącej do zawieszenia przekładni hamulcowej). Poszczególne
części ostoi są wykonane z blach stalowych niskostopowych grubości 10-14mm.
Czołownice oraz podłużnice środkowe są wykonane z ceownika . Połączenia
spawalnicze zaprojektowano tak, aby naprężenia spawalnicze były możliwie małe.
Korpusy łożysk tocznych z dwiema konsolami (dla oparcia sprężyn nośnych) i
dwustronnym prowadzeniem są wykonane jako jeden odlew staliwny. Powierzchnie
prowadzące są wyłożone wkładkami ze stali 11G2 odpornej na ścieranie.
Dane techniczne wózków typu 25TN
Określenie Charakterystyka wielkości wózka typu 25TNa i 25TNb
Szerokość toru 1435
Rozstaw osi zestawów kołowych 1800
Zestawy kołowe -typ 26A -4c
- średnice okręgu tocznego 920
- rozstaw środków czopów 2000
- średnica i długość czopa Ø 130x217
Łożyska - rodzaj Toczne- walcowe
- typ NJ + NJP
- wymiar 130x240x80
Odsprężynowanie pojedyncze- przyosiowe
Sprężyny - rodzaj śrubowe
Sztywność do obciążenia
- 12,8 Mg na zestaw 25TNa (---) ; 25TNb (3,0)
- 13,6 Mg na zestaw 25TNa (3,0) ; 25TNb (---)
powyżej 12,8 Mg na zestaw 25TNa (---) ; 25TNb (1,0)
- 13,6 Mg na zestaw 25TNa (1,0) ; 25TNb (---)
Rodzaj tłumienia cierne
Wózek:
- masa 25TNa (4,4) ; 25TNb (4,75)
- nośność 25TNa (35) ; 25TNb (31)
- nacisk zestawu na szynę 25TNa (20/18) ; 25TNb (18)
- długość 25TNa (2940) ; 25TNb (3250)
- szerokość 2200
- wysokość od główki szyny 900
Ostoja - rodzaj ramowa - spawana
Luzy w prowadzeniu maźnicy:
poprzeczny ± 10
podłużny 0,0
Hamulec klockowy dwustronny
Konstrukcyjna prędkość jazdy 25TNa (100) ; 25TNb (120)
Brak komentarzy